Nyheter, Utenriks

Nytt konkurranseformat

21 jan , 2012  

Biketrialsporten har vært uforandret i mange år, men har i 2012 gjort flere endringer i konkurranseformatet. I år vil det bli lagt til en ekstra omgang for å avgjøre hvem som blir vinneren – superfinalen!

I slutten av 2011-sesongen begynte ideen om å lage en spennende og spektakulær finaleomgang, som lett kan filmes eller sendes live på TV. Dette betyr likvel ikke at TV-kanaler vi følge de første konkurransene live, men det åpner for at biketrial skal nå nye medier. En finale på maks én time et et steg i riktig retning.

I følge UCIs regelverk, vil de fire beste syklistene fra finalerunden gå videre til superfinalen. Jean Flambard, som har arrangert to runder av det franske mesterskapet, sier: «Superfinalen vil kjøres kort tid etter finalerundene. Syklistene skal kjøre de samme seksjonene som i finalen, disse kan om nødvendig endres mellom finalen og superfinalen (Men fordi superfinalen kjøres såpass kort tid etter finalerunden blir dette egentlig ikke aktuelt.)»

Dette fører til litt ekstra jobb for arrangørene. «Dette krever selvsagt at arrangørene må være nøye med å plassere de fire seksjonene som skal inkluderes i superfinalen relativt nær hverandre. Slik slipper publikum å forflytte seg over større områder, noe som gjør superfinalen mer attraktiv. Superfinalen vil bli tatt tiden på, og om det blir uavgjort vil tiden avgjøre hvem som blir vinneren, og sørge for at konkurransen avsluttes til planlagt tid,» sier Flambard.

Flambard mener dette er riktig utvikling:  «[…] Det vil bli mye lettere for publikum å følge og forstå sporten. Noe som er essensielt. Vi søker alltid etter å bedre kvaliteten på konkurransene, slik at sporten utvikler seg».

Superfinaleinformason:
– De fire beste syklistene fra finalen avanserer til superfinalen;
– Syklistene beholder straffepoengene fra finalen;
– Syklistene konkurrerer i fire seksjoner;
– Syklisten med færrest straffepoeng fra finalen vil være den som starter i superfinalen;
– Den andre syklisten vil starte når den første har fullført alle fire seksjoner;
– Totaltid for superfinalen er 60 minutter;
– Hvis det skulle bli uavgjort mellom to syklister i superfinalen, vil den som har brukt kortest tid vinne.

På denne måten vil alle de fire beste få muligheten til å sykle alene foran publikum. Superfinalen vil ha et høyt tempo og stor spenning, da resultatet av disse tidtatte seksjonene faktisk vil bestemme utfallet av konkurransen.

Andre viktige endringer:
– De 15 beste fra kvartfinalene vil kunne delta i semifinalene (ikke topp ti som i fjor).
– UCIs ranking bestemmer hvilke ti kjørere som er direktekvalifisert til semifinalene. Denne rankingen baseres på UCIs klassifisering, som består av poeng både fra internasjonale (C1) og nasjonale ritt (CN)
– Verdenscupen vil normalt vare i to eller tre dager. I følge UCI vil hver runde i cupen bli planlagt å vare i tre dager. Bare konkurranser arrangert i byer eller andre urbane områder, der det kan forekomme logistiske problemer, kan om nødvendig vare i kun to dager.

Kilder: UCI, Rockyroadsnetwork

Foto: Trial Inside / Frank Chastel


1 Response

  1. […] sundag, men særs spektakulære seksjonar. Dette var første gong det nye superfinaleformatet (Nytt konkurranseformat) blei prøvd ut i praksis. Superfinalane vart vunne at Gilles (26″) og Vincent (20″), […]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.