Utenriks

Giacomos løsning for fremtidens trial

5 apr , 2015  

Det har vært en lang og tidvis anspent offentlig debatt mellom Giacomo Coustellier og Kenny Belaey (Utøverrepresentant i UCI). Kenny har blitt konfrontert i Giacos egenfilmede bilvideoer (alt på fransk selvsagt), hvor han mener at hele trialsporten er på feil spor. Han mener Kenny lytter for lite til rytterne, tar for lite initiativ og nærmest ødelegger sporten.

Kenny på sin side, har gitt kritikk til Giaco for kun å klage, og ikke komme opp med løsninger. Kenny har skrevet lange brev hvor han forklarer for fortreffelig han selv er, og hvor idiotisk Giaco er. Nå har imidlertid Giaco svart på tiltale, og funnet frem til en løsning: Natural Bike Trial.

En grønnere sport
Han vil finne tilbake til røttene, tenke en mer miljøvennlig og «grønnere» sport, hvor pengene ikke blir brukt på å kjøre mange lastebillass med kunstige elementer inn i bysentrum. Han vil heller at disse pengene skal komme rytterne til gode. Han vil ha større pengepremier, og mindre belastning på miljøet. God idé?

Spesielt de nye reglene fra UCI, hvor antall finalister er kuttet fra åtte til seks, og antall seksjoner i finalen er kuttet fra 2×6 til kun 1×5, har fått Giaco til å reagere. Han kaller det for tull.

Første ritt i 2016
Giaco sier han allerede har sammen med et stort team og et kommunikasjonsbyrå gått i gang med å realisere planene, som blir helt uavhengige UCI. Egne regler og eget format. «Det er ikke meningen å stikke kjepper i hjulene på UCI», sier Giaco, «…men heller å tilby et alternativ, en annerledes visjon for de som er lei av å sykle på stokker, kabeltromler og sementringer».

Første ritt i det nye formatet er annonsert til 2016, i Giacos hjemby Martigues. «Dette er begynnelsen på et nytt og spennede eventyr», sier Giaco

,


1 Response

  1. […] Det blir spennende å følge med på hvordan opplegget rundt trial blir. Dette er stikk i strid med Giacomo Coustelliers visjon, hvor han vil ta trial tilbake til […]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.