Nybegynnerguide for biketrial

1. Velge riktig sykkel

Det finnes hovedsakelig tre ulike typer trialsykler utifra hjulstørrelsen: 20″, 24″ og 26″. Det er ingen fasitsvar på hvilken hjulstørrelse du skal velge, og alle hjulstørrelsene har sykler til alle nivåer, aldre og størrelser. Vi anbefaler å kjøpe sykler uten sete, dempegaffel og gir, da dette kun tilfører unødvendig vekt og deler som kan ødelegges.

20″: Dette er en størrelse som er like ideell for nybegynnere, som for profesjonelle. Rammene finnes i mange forskjellige lengder og geometrier. De korteste (<950 mm wheelbase) er gode for personer som vil begynne med trial, de er mer stabile og lettere å holde balansen på, enn de lengre syklene de mer erfarne bruker. Dette er dermed en grei sykkel for de litt yngre som vil begynne med trial. Hvis du er relativt høy kan det anbefales og gå opp til 24″ eller 26″, men det er utallige eksempler på høye personer som sverger til 20″.

24″: En relativt ny kategori innenfor trial. Syklene er inspirert av streetsykling, og brukes ofte til å mikse trial med triks oftest assosiert med bmx og dirt. Kan vere perfekt for de som enda ikke er sikre på om street eller trial er det rette, samt for den mer lekne trialsyklist. Det finnes både konkurranse- og mer triksorienterte geometrier. 24″-syklene har ofte sete og i noen tilfeller gir og dempegaffel.

26″: Denne størrelsen passer for personer som gjerne er rundt 170 cm og høyere. Det finnes også kortere versjoner her, som passer for de som er litt lavere. En 26″-sykkel kan minne om en vanlig terrengsykkel, men er lengre, har lavere ramme og er som regel uten sete. Større hjul har noen ulemper for nybegynnere; de er vanskeligere å manøvrere, det er lengre avstand fra der du står til styret (kalles reach) og sykkelen er vanskeligere å få opp på bakhjulet. Men, større hjul har også fordeler; det ruller lettere over små hindringer, og du kan komme høyere med flere teknikker.

Andre størrelser: Det finnes også sykler med hjulstørrelse 14″, 16″ og 18″, spesielt utviklet  for små barn. Disse ligner stort sett på 20″-sykler i utforming og design. Det er også mulighet for “løpesykler”, sykler uten drivverk, for de som enda ikke behersker å sykle vanlig.

2. Kjøpe sykkel

Biketrial.no anbefaler nye og eksisterende biketrialutøvere å velge norske og skandinaviske forhandlere ved kjøp av sykkel og sykkeldeler. Ved å støtte det norske og skandinaviske markedet, kan tilgangen på utstyr  og vilkårene for videre økning av miljøet bedres.

Følgende internasjonale nettbutikker leverer til Norge og har stort utvalg: Trial-bikes, Trial-World, Tarty Bikes, Serious Connection.

Brukt: Har du begrenset budsjett eller er ute etter mye sykkel for pengene, kan bruktmarkedet være stedet å lete. Det finnes et eget bruktmarked for trialsykler på Facebook. Trialmarkedet.

Det anbefales kjøpe ferdig, komplett sykkel første gang. Biketrialsykler har svært mange ulike standarder og dimensjoner, noe som kan gjøre det vanskelig å plukke én og én del for å bygge selv første gang.

En rimelig og grei ny sykkel for nybegynnere starter på rundt kr. 7.500,-.

NB: Unngå å kjøpe hydrauliske bremser fra Echo, da disse lekker i 9/10 tilfeller. Velger du likevel å gå for Echo, må du beregne ca. kr. 1500 i oppgradering av bremser nærmest umiddelbart. Kjøp bremser fra Hope, Shimano eller Magura.

3. Grunnleggende ferdigheter

En kan dele grunnleggende ferdigheter inn i fysiske, psykiske og tekniske.

Fysiske
For en nybegynner er den viktigste fysiske egenskapen balanse. Alle teknikker og momenter i biketrial er avhengig av en god balanse. Det er derfor viktig å ha hovedfokus på å utfordre balansen fra starten av.
Gode øvelser for å bedre balansen:

  • holde seg innenfor et lite oppmerket område (f.eks. 1m x 1m) så lenge som mulig uten å sette føttene i bakken.
  • prøve å sykle på en rett linje så lenge som mulig, f.eks. oppmerkede striper på en parkeringsplass.
  • prøve å sykle på en tynn kant så lenge som mulig, f.eks. en fortauskant (unngå motorveier og flyplasser).

Se teknikkguiden for flere øvelser.

Psykiske
En sterk og utholdende psyke er viktig i biketrial fra dag én. Du kan oppleve mye motgang og slit, fordi det er en vanskelig idrett. Det er derfor viktig å holde motet oppe, for med arbeid kommer resultater. Og ved resultater kommer mestringsfølelse. Når du klarer å utføre de grunnleggende tekniske og fysiske ferdighetene, blir biketrial en idrett du kan utføre hvor som helst, når som helst. Da vil psyken få større betydning, med et mer alvorlig risikobilde og flere teknikker å holde styr på.

Tekniske
Gradvis som balansen din bedres, utvides de tekniske mulighetene. Fra å klare å sykle enkle løyper i ulendt terreng, klarer du etterhvert å sykle på bakhjulet og løfte hjulene der du vil ha dem. En kan liste opp noen grunnleggende tekniske ferdigheter:

  • Holde balansen ved hjelp av små og færrest mulig forflytninger av for- og bakhjul.
  • Hoppe med begge hjulene uten fart.
  • Løfte forhjulet for å sykle opp på kanter.
  • Sykle på bakhjulet utfor kanter.
  • Hoppe på bakhjulet, deretter å hoppe forover på bakhjulet (kalles pedal-kick).

Målet er i den grunnleggende fasen er å lære seg pedal-kick. Når en klarer å utføre dette, kan du starte med de mest brukte teknikkene gap, sidehopp og dropp.

For teknikktips, gå til teknikkguiden her.

4. Finne andre å sykle med

Miljøet i Norge er lite og spredt. Vil du finne andre å trene med, ta kontakt med nærmeste sykkelklubb.

Følgende steder har dedikerte trialparker i Norge:

  • Oslo: Torshovdalen Trialpark (nederst i Torshovdalen, ved skaterampene)
  • Tomter: Gullenga Trialpark (rett bak Rex Markiser ved togstasjonen).
  • Norheimsund: KBT Trialarena (Oppe mellom kunstgressbanen og kirka i Norheimsund)

Følgende klubber har eller har hatt trialsyklister på medlemslistene:

Skulle det ikke være noe lokal klubb med trialsyklister, kan du selv ta initiativ med din lokale sykkelklubb, eller starte egen klubb. Lykkes du ikke med dette, kan du bruke sosiale medier.

5. Generelt om tilpasninger, vedlikehold og reperasjoner

Med spesialsykler følger spesielle tilpasninger og justeringer:

  • Sykle med lite luft i dekkene, rundt 1-2 bar/20-30 psi i bakdekket. Dette avhenger av syklistens vekt og nivå. For nybegynnere kan trykket være lavere. Lavt lufttrykk brukes for å bedre stabilitet/balanse og øke spretten i dekket, slik at du hopper høyere.
  • Grinding av felgene for å bedre friksjonen mellom felgside og bremsekloss. Dette gjelder kun for felgbremser, som er veldig vanlig som bakbrems, men også mer og mer vanlig som forbremse. Grinding utføres ved hjelp av vinkelsliper.
    Guide: http://www.biketrial.no/nybegynnerguide/hvordan-grinde-felgen/

Vedlikehold:

  • Holde sykkelen fri for olje, fett og grus. Dette fører til bedre bremser og lengre levetid for drivverket.
  • Oljing av drivverk: et tynt lag syntetisk olje for å minske friksjonen og forhindre stive ledd i kjedet. Unngå unødig og overflødig bruk av olje, det blir bare gris.
  • Kjede: det er svært viktig at kjedet på en biketrialsykkel er i god stand. Ryker kjedet i det du trør til utfor en kant, kan dette få fatale konsekvenser. Det anbefales å skifte kjedet hver tredje måned. Gå over kjedet regelmessig og se etter skader/slitasjer.

Reperasjoner:

6. Innendørssykling

Det er viktig å hele tiden ha kontinuitet i syklingen, året rundt. Får du ikke syklet på flere måneder, blir du tvunget til å omtrent starte på nytt hver gang. Dette er spesielt en utfordring i vintermånedene med snødekke, mørke og lave temperaturer. For å unngå dette finnes det to alternativer: 1. Reise til varmere strøk (f.eks. Spania, Frankrike, Italia, Uganda, Venezuela); 2. Sykle innendørs.

Det finnes få egne innendørshaller for biketrial i Norge, men mange motortrialklubber i Norge disponerer haller. De pleier stort sett å være hyggelige mot biketrialutøvere. Under følger en liste over gode innendørshaller:

  • Spydeberg (Kontakt med Hobøl IL Sykkel)
  • Bergen: Eikås Motorsenter (Kontakt VestkantTrial Sykkel)
  • Kristiansand: Nodeland trialområde (Kontakt Songdalen Trialklubb)
  • Oslo: OMS motorsenter, Hvervenbukta