Du trenger:
– Trykkluft (kan også brukes en kraftig sykkelpumpe)
– 5mm umbrako
– 3mm umbrako
– 8mm fastnøkkel
– Luftesett
– Mineralolje (vann, spylærveske, etc.)
– Knipetang
– WD40 eller annet smøremiddel på boks.
1. Ta av hele bremsen fra sykkelen. (Du vet garantert hvordan man gjør det)
2. Demonter hele bremsen (av med alle slanger etc.)
Merk deg at du må lufte bremsen når du gjør dette!
3. Når du har gjort dette så vil du sitte igjen med to bremsekalipere. Det er som oftest her problemet ligger.
4. Ta på lufteslangen og koble til sykkelpumpe (ikke nødvendig med maguraslange om du bruker trykkluft).
Nå pumper du hardt gjennom så du får ut all driten. Du bør også fylle opp lufteslangen med WD40, og blåse det gjennom.
5. Bruk knipetang til å dra ut sylinderen. Smør godt på med smøremiddel på sylinderen, og dra den ut og inn noen ganger.
Dette gjør du for å få den til å gli fint ut og inn. Husk at du må rengjøre begge kaliperene
6. Når det er gjort, kan det være lurt å ta hendelen i samme slengen!
Skru ut skruen som går gjennom pumpa og hendelen. Du kan se dritten ligger tjukt inni der. Demonter, tørk med noe tørt papir og smør på litt smøremiddel etterpå. Rengjør gjærne på samme måte som du gjorde med kaliperene (blåse smøremiddel gjennom, se punkt 4)
7. Når du er helt ferdig med rengjøringen, kan du sette bremsen sammen igjen, og gi den en skikkelig lufting.