Biketrial er en sykkelgren med røtter tilbake til mototrial. Poenget i biketrial er å komme seg opp, over og ned fra ulike hinder, uten å sette føtter eller annet enn dekkene på sykkelen i bakken. Biketrial kan foregå i både urbane og naturlige omgivelser, og blir regnet for å være en av de mest tekniske sykkelgrenene som finnes.
Ritt
Første verdensmesterskap i UCI ble arrangert i 1984. En ritt skjer ved at man skal sykle gjennom et antall løyper, som kalles seksjoner. En seksjon er avgrenset av sperrebånd, og består av oppbygde og/eller naturlige hindringer. Det er ulike sporvalg for ulike nivåer, og seksjonene kjøres ofte to-tre ganger hver i løpet av et ritt.
Vinneren er den som fullfører seksjonene med flest poeng. Hver gang man klarer et hinder feilfritt, får man poeng. En feil er all kontakt med bakken eller hinder, utenom dekkene. F.eks. en fot, en pedal, et styre, en arm, et ansikt, en tann, en del av ramma, og så videre.
Det er kun én rytter i seksjonen til en hver tid, og man kan ikke sykle i seksjonene før ritt. Det eneste som er tillat, er å besiktige seksjonen til fots før og under rittet.
Biketrial er ikke en idrett som går på å gjøre alt raskest mulig, men det blir likevel satt en maksimaltid på både seksjoner og rittdagen totalt. En opererer med 02:00 minutter maksimaltid på hver seksjon, og totaltiden for rittdagen blir satt av arrangør, og varierer. En rittdag kan variere fra halvannen time til opp mot syv timer. Det blir gitt straffepoeng om en overstiger maksimaltidene på både seksjoner og ritttid.
Det er idag to ulike forbund som arrangerer ritt for biketrial. UCI er det internasjonale sykkelforbundet, mens BIU er et eget biketrialforbund. Begge har verdenscup, EM og VM, mens BIU har i tillegg Europacup. Det er små forskjeller i reglementet, hovedsakelig at BIU tillater bruk av pedaler og beskyttelsering/bunnplate uten å tildele straffepoeng. I Norge er det UCI sitt reglement som gjelder.
Historie
Biketrial oppstod i Europa, nærmere bestemt Spania, på 70-tallet. Fordi motortrial krevde en viss styrke og kroppsstørrelse, prøvde en å finne et alternativ til yngre og mindre kjørere. Svaret ble en motortrialsykkel, men uten motor. De første biketrialsyklene lignet bmx-sykler, men med bredere bakdekk, lettere dreving og en karakteristisk bunnplate, for å beskytte de fremre delene av drivverket.
Sentrale utøvere i utviklingen av sporten har vært Ot Pi, Hans Rey, Marc Vinco og Martyn Ashton. I Norge har Thomas Remvik Aasen vært sentral på det sportslige, mens Eirik Ulltang har gjort mye for organiseringen og utviklingen av sporten.
Første offisielle ritt i Norge ble arrangert under Ekstremsportveko i 2011. Første Norgescup ble arrangert i 2012 og første NM ble arrangert i 2014. Eirik Ulltang er regjerende Norgesmester og Norgescupvinner. Det blir praktisert aldersbestemte klasser i både norgescup og NM. Alle med helårs- eller engangslisens fra NCF kan delta i ritt.
Sportens egenart
Om en skal plassere biketrial sammen med de andre sykkelgrenene, vil det være naturlig å skille mellom teknisk vanskelighetsgrad. I den ene ytterkanten har man banesykling (lite teknisk), mens man finner biketrial i den andre enden (svært teknisk). Mellom disse finner du, fra henholdsvis teknisk til mindre teknisk, utfor, terrengsykling, sykkelcross og landeveissykling.
Karakteristisk for biketrial er det å hoppe og balansere på bakhjulet. Dette er kanskje det første man ønsker å lære seg, sammen med å stå stille og holde balansen. Det går som oftest sakte, og kun korte akselerasjoner er vanlig. Av fysiske egenskaper er styrke, spenst, balanse og bevegelighet viktig, samt en må være sterk mentalt. Det viktigste er likevel stabil og trygg teknikk.
Om biketrial.no
Biketrial.no har som mål å være et samlingspunkt for det norske biketrialmiljøet på nett, samtidig som vi tar på oss ansvaret å være offisiell nyhetsportal for alt som omhandler biketrial i inn- og utland. På biketrial.no skal du finne nyheter, videoer, portrett, intervjuer, rittreferat, utstyrsinfo og mye mer. Biketrial.no skal være den foretrukne informasjonskanalen for alle trialsyklister i Norge, hvor en kan oppsøke og innsamle alt en trenger å vite om trialsykling.
Avklaring av inhabilitet
Biketrial.no drives på dugnad av Eirik Ulltang, Joachim Skjævestad og Erik Solbakken. Alle tre prøver å behandle nyheter på denne siden så objektivt som mulig, men det kan i visse tilfeller være artikler som skrives av en som selv har direkte tilknytning til det artikkelen omhandler.