Gap til front

Gap til front er en av de beste måtene å hoppe bortover på. I tillegg er det en relativt sikker teknikk som krever lite energi sammenlignet med vanlig gapteknikk. Moderne biketrial tar svært ofte i bruk fremhjulet for å forsere hinder, og dette er en av teknikkene du burde lære deg.

Dette må du kunne:

Fremgangsmåte:

  1. Finn eller lag deg et gap med litt høydeforskjell, helst mer enn 20-30 cm. I tillegg burde gappet være såpass langt at forhjulet ikke kan komme borti kanten du skal hoppe til under satsen.
  2. Start som et vanlig gap, og still deg på bakhjulet på kanten.
  3. Start satsen ved å sette deg ned mot bakhjulet og senke forhjulet med relativt strake armer. Det er svært viktig å senke forhjulet, og sykkelen skal nesten stå vannrett i det du satser opp og frem.
  4. Sats mot kanten ved å skyte hofta forover og eksplosivt strekke ut beina. Du tar i tillegg et pedal-kick, men satsen er viktigere.
  5. I svevet ligger du i “angrepsposisjon” med hodet over styret, lett bøyde albuer og rumpa litt ut bak.
  6. I landingen sikter du inn i spissen på kanten (ikke opp på), og demper landingen ved å senke brystet ned mot styret. Hodet skal forbi styret og albuene være bøyd. Vinkle føttene nedover, slik at du har godt grep for å ta med deg bakhjulet. Knærne skal peke nedover.
  7. Ligg frempå til bakhjulet har tilfredsstillende høyde, og eksplodèr opp ved å strekke ut armene og skyte frem hofta. Trekk bakhjulet inn under deg ved å dra knærne mot deg og strekke ut armene, og land mykt.

Nyttige tips:

  • Hopp unaturlig mye. Bakhjulet skal ikke forsvinne ned rett etter satsen, men ha en tilnærmet rett bue mot kanten.
  • Husk å sette forhjulet lavt i satsen. Du skal nærmest stupe over forhjulet i satsen og svevet. Det skal være skummelt.
  • Land med brystet borti styret, og nærmest prøv å få hodet i fordekket. Dette vil skape et godt moment, slik at bakhjulet kommer opp.
  • Prøv å ha en dynamisk og sammenhengende bevegelse i landingen. Hvis du stopper opp på et tidspunkt i landingen vil det være vanskelig å få med seg bakhjulet.

Hvis dette skjer:

  • Forhjulet sklir bortover kanten du lander på, du lander på bakhjulet eller parallelt: du har for høyt forhjul og er for lite frempå.
  • Bakhjulet kommer så lavt i svevet at det er umulig å klare å fullføre: du har satset for lite og tatt for kraftig pedal-kick.
  • Du faller tilbake når du lander på bakhjulet: du har enten ventet for lite på forhjulet eller satset for lite (for lite horisontal fart i satsen).

Videoeksempel

Mange bra gap til front med Iciar van den Bergh:

« Forrige | Neste »