Gap til front er en av de beste måtene å hoppe bortover på. I tillegg er det en relativt sikker teknikk som krever lite energi sammenlignet med vanlig gapteknikk. Moderne biketrial tar svært ofte i bruk fremhjulet for å forsere hinder, og dette er en av teknikkene du burde lære deg.
Dette må du kunne:
Fremgangsmåte:
- Finn eller lag deg et gap med litt høydeforskjell, helst mer enn 20-30 cm. I tillegg burde gappet være såpass langt at forhjulet ikke kan komme borti kanten du skal hoppe til under satsen.
- Start som et vanlig gap, og still deg på bakhjulet på kanten.
- Start satsen ved å sette deg ned mot bakhjulet og senke forhjulet med relativt strake armer. Det er svært viktig å senke forhjulet, og sykkelen skal nesten stå vannrett i det du satser opp og frem.
- Sats mot kanten ved å skyte hofta forover og eksplosivt strekke ut beina. Du tar i tillegg et pedal-kick, men satsen er viktigere.
- I svevet ligger du i “angrepsposisjon” med hodet over styret, lett bøyde albuer og rumpa litt ut bak.
- I landingen sikter du inn i spissen på kanten (ikke opp på), og demper landingen ved å senke brystet ned mot styret. Hodet skal forbi styret og albuene være bøyd. Vinkle føttene nedover, slik at du har godt grep for å ta med deg bakhjulet. Knærne skal peke nedover.
- Ligg frempå til bakhjulet har tilfredsstillende høyde, og eksplodèr opp ved å strekke ut armene og skyte frem hofta. Trekk bakhjulet inn under deg ved å dra knærne mot deg og strekke ut armene, og land mykt.
Nyttige tips:
- Hopp unaturlig mye. Bakhjulet skal ikke forsvinne ned rett etter satsen, men ha en tilnærmet rett bue mot kanten.
- Husk å sette forhjulet lavt i satsen. Du skal nærmest stupe over forhjulet i satsen og svevet. Det skal være skummelt.
- Land med brystet borti styret, og nærmest prøv å få hodet i fordekket. Dette vil skape et godt moment, slik at bakhjulet kommer opp.
- Prøv å ha en dynamisk og sammenhengende bevegelse i landingen. Hvis du stopper opp på et tidspunkt i landingen vil det være vanskelig å få med seg bakhjulet.
Hvis dette skjer:
- Forhjulet sklir bortover kanten du lander på, du lander på bakhjulet eller parallelt: du har for høyt forhjul og er for lite frempå.
- Bakhjulet kommer så lavt i svevet at det er umulig å klare å fullføre: du har satset for lite og tatt for kraftig pedal-kick.
- Du faller tilbake når du lander på bakhjulet: du har enten ventet for lite på forhjulet eller satset for lite (for lite horisontal fart i satsen).
Videoeksempel
Mange bra gap til front med Iciar van den Bergh:
« Forrige | Neste »