Gap er i praksis et svært kraftig pedal-kick mellom hindringer. Dette er kanskje det du som trialsyklist gjør oftest. Det må alltid hoppes mellom noe, og gappet er veldig viktig å kunne for å mestre biketrial.
Stå på kanten, finn balansen og begynn å hoppe på bakhjulet.
Ta et par rolige pedal-kick fram til kanten, finn roen og plassér bakhjulet helt ut på kanten.
Start satsen med å sette ut rumpa, bøye i knærne og senke overkroppen. Fremhjulet skal samtidig senkes i forhold til dybden på satsen. Dyp sats krever lavt forhjul.
Sats forover ved å skyte fram hofta, strekke ut knærne og dra styret mot deg. I tillegg gjør du et kraftig pedal-kick mot slutten av satsen.
I svevet får du bakhjulet opp under deg og skyver det fremover mot kanten du skal lande på.
Land ved å dempe i knær og la overkroppen fortsette fremover, slik at forhjulet går ned mot bakken.
Nyttige tips:
Husk å senke forhjulet, slik at du skaper rom for lengst mulig bevegelse fremover.
Noen foretrekker å stille seg litt skrått opp med bakhjulet fra der de satser. Da vil en hoppe mer sidelengs, og utnytte med av spretten i dekket. I tillegg kan en få lengre arbeidsveg.
Det er viktig å satse, ikke bare trø.
Armene spiller stor rolle i satsen, husk å bruke disse.
Hvis dette skjer:
Bakhjulet forsvinner ned mot bakken i det du satser: du har trødd for mye og satset for lite. Det kan også være du står for langt ute på kanten. Du skal ikke overdrive.
En faller tilbake når en lander: du har mest sannsynlig for høyt fremhjul i satsen, og havner derfor for langt bakpå i landing.
Videoeksempel:
Damon Watson gapper:
Abel Mustieles viser en litt annen satseteknikk, som bruker mer spenst enn styrke: