Pedal-kick til front

Pedal-kick til front er en svært effektiv måte å komme opp på hinder med, enten med eller uten tilløp. Det er en presis teknikk som er nokså lett å lære seg. Her vil pedal-kick til front beskrives med tilløp, for stillestående se Gap til front (det blir nøyaktig det samme).

Dette må du kunne:

Fremgangsmåte:

  1. Du kan enten starte stillestående og kun bruke farten du får fra en omdreining, eller nærme deg kanten i fart (resten blir beskrevet fra stillestående med en ca. omdreining fra kanten.
  2. Stå med «godfoten» frem foran kanten. Avstanden skal være så lang at du kan fullføre en omdreining og hoppe mot kanten uten at forhjulet tar borti kanten.
  3. Trø kontrollert ned, og når din «dårlige» fot er rett opp (etter 1/4), starter du å løfte forhjulet. Du fortsetter å løfte forhjulet gradvis frem til «godfoten» er rett opp (etter du har trødd 2/4). Du skal sitte litt bakpå, med relativt strake armer og litt svai i knærne.
  4. Siste fjerdedelen av omdreiningen trør du ekstra hardt, og hopper et lite hopp mot kanten.
  5. I det første svevet, som skal være relativt kort, gjør du deg klar til å hoppe opp mot kanten. Da setter du deg ned mot bakdekket og har relativt strake armer.
  6. I det du lander etter det første svevet, lar du forhjulet komme nokså lavt, og eksploderer opp mot kanten (alt dette skal skje raskest mulig). Strekk ut knærne, skyt hofta frem og dra i styret med relativt strake armer.
  7. I det siste svevet går du inn i «angrepsposisjon», ved å legge deg frempå, brystet ned mot styret og knærne bøyd (pekende fremover).
  8. I landingen sikter du inn i spissen på kanten (ikke opp på), og demper landingen ved å senke brystet ned i styret. Hodet skal forbi styret og albuene være bøyd. Vinkle føttene nedover, slik at du har godt grep for å ta med deg bakhjulet. Knærne skal peke spisst nedover.
  9. Ligg frempå til bakhjulet har tilfredsstillende høyde, og eksploder opp ved å strekke ut armene og skyte frem hofta. Trekk bakhjulet inn under deg ved å dra knærne mot deg og strekke ut armene, og land mykt.

Nyttige tips:

  • Husk å gjør deg klar til å satse opp mot kanten i det første svevet. Nærmest sett deg ned på dekket i første svev, klar til å eksplodere oppover.
  • Start uten tilløp, kun få fart fra en omdreining. Det gjør timingen lettere.
  • Du kan vinkle deg skrått mot kanten for å gjøre det enklere. Da blir det en hybrid med sidehopp.

Hvis dette skjer:

  • Forhjulet treffer inni kanten rett før du skal satse: du har startet for nærme med tilløpet, eller at første svev var for langt.
  • Forhjulet går ned i bakken før du skal satse: du ligger for lite bakpå i det du lander, og du satset for hardt.
  • Du lander på forhjulet på kanten, men stopper der: du har satset for lite og lagt deg for lite over styret i landingen opp på kanten.
  • Du faller tilbake etter du har landet på bakhjulet: du har ventet for lite mens du var på forhjulet.

Videoeksempel:

Kommer snart.

« Forrige | Neste »