Pedal-up til front er en variant av pedal-up fra den nye skolen. Teknikken er ikke av de viktigste å kunne, da du som oftest kan bruke vanlig pedal-up. Men, alt vi gjør på en trialsykkel skal da ikke være nyttig? Teknikken er gøy, tildels skummel og ganske vanskelig.
Dette må du kunne:
Fremgangsmåte:
- Nærm deg kanten i en komfortabel fart, rumpa ut bak, litt svai i knærne og lavt tyngdepunkt.
- Løft forhjulet på samme måte som i pedal-up (anbefaler 3/4 løft), men start litt tidligere. Forhjulet skal ikke løftes høyt, og hele tiden holdes under høyden på kanten.
- Du starter satsen ved å strekke ut knær og hofter, og drar deg over styret med relativt strake armer. Prøv å holde igjen forhjulet, slik at det ikke blir for høyt. Forhjulet skal ikke heves særlig i satsen.
- I svevet ligger du i “angrepsposisjon” på sykkelen; det vil si godt frempå, med bøyde albuer.
- I landingen skyter du rumpa ut og presser brystet ned mot styret. Dette vil skape et moment og omdreining rundt forhjulet.
- Når bakhjulet er kommet tilfredsstillende høyt, gjør du en eksplosiv bevegelse ved å strekke ut armer og skyte hoften frem, slik at bakhjulet kommer inn under deg og inn på kanten.
Nyttige tips:
- Hold framhjulet så lavt så mulig, akslingen på forhjulet skal aldri være høyere enn kanten før du treffer den.
- Fremhjulet skal treffe inn i kanten, ikke lande opp på.
- Du skal hoppe mer enn du trør, tenk at du nesten skal stupe inn i kanten. Målet er å skape rotasjon forover.
Hvis dette skjer:
- Du lander parallelt: du har for høyt forhjul.
- Du lander på bakhjulet: du har for høyt forhjul og satser rett opp i steden for inn mot kanten.
- Du faller tilbake når du lander på bakhjulet på kanten: du har ventet for lite med å få bakhjulet opp. Du må ligge lenger frempå.
- Forhjulet lander på kanten, men du klarer ikke å få bakhjulet inn: du har satset for lite eller har for liten fart.
Videoeksempler:
00:30 og 01:30 ut i denne videoen ser du Neil Tunnicliffe gjøre pedal-up til front:
« Forrige | Neste »