Pedal-up er kanskje den mest brukte teknikken for å komme opp på hinder med fart. Det er en grunnteknikk for flere andre teknikker, og er veldig viktig å kunne.
Nærm deg kanten i et komfortabelt tempo, lavt tyngdepunkt og rumpa ut bak. Ha litt svai i knærne.
Når du er litt over en omdreining med krankarmene fra kanten, gjør du deg klar til å løfte forhjulet. Her finnes det to varianter.
Start med å tråkke ned med “godfoten”, og når din “dårlige” fot (høyre for folk med venstre frem og motsatt) er rett opp (etter 1/4 omdreining), starter du å løfte forhjulet. Du skal ikke rykke opp forhjulet, men gradvis løfte det gjennom 3/4 omdreining (mest brukt for 26″).
Start med å tråkke ned med godfoten og gjør 3/4 omdreining for å få fart, så løfter du forhjulet først i siste fjerdedel av omdreiningen, med “godfoten. Dette skjer i en eksplosiv og rykkende bevegelse (mest brukt for 20”).
Når forhjulet har løftet seg, og du er nesten ferdig med en hel omdreining, starter du å hoppe oppover. Dette gjør du ved å strekke ut knær og hofte, samt presse styret nedover med tilnærmet strake armer. Før bakhjulet forlater bakken tråkker du ekstra kraftig den siste biten.
I svevet skal du strekke deg helt ut, før du trekker sykkelen så mye du kan opp under deg, ved å løfte styret med armene, og trekke knærne opp mot magen.
I det du lander, skal armene være helt utstrekt, og rumpa rett over/bak bakhjulet. Fortsett bevegelsen fremover for å ikke falle tilbake.
Nyttige tips:
Husk å satse skikkelig før kanten, ved å senke tyngdepunktet ditt. Du skal hoppe, ikke bare trø.
Det kan være vanskelig å finne ut hvor du skal starte å trø før kanten. Dette krever en del erfaring. Men, som tommelfingerregel, kan en si at det er bedre å hoppe for tidlig enn for seint. Likevel skal du optimalt sett hoppe så seint at du nesten treffer kanten med forhjulet.
Det er veldig viktig å trekke sykkelen opp i svevet. Ofte kan dette være utslagsgivende for teknikkens suksess.
Pass på å være i balanse i hele tilløpet, slik at du ikke satser i ubalanse.
Hvis dette skjer:
Du faller tilbake når du lander oppå kanten: du drar for lite i styret med armene eller du har for høyt forhjul i satsen. I tillegg kan for liten fart spille en rolle.
Bakhjulet treffer inne i kanten: du hopper for seint, altså har du startet å trø på feil tidspunkt. Eller så har du hoppet for lite oppover og trekt sykkelen for lite opp under deg.
Videoeksempel:
Her har du noen eksempler på hvordan du kan trene på tråkket, samt litt saktefilm av pedal-up på slutten:
Bildeeksempel:
Benito Ros viser hvordan en skal lande en pedal-up: