Støt er en teknikk som kan få deg opp høye kanter, og tilhører den gamle skolen. Når du begynner å bli trygg på støt er dette en teknikk som kan brukes på veldig mange typer hindre. Hvis ikke god fart og et solid støt får deg opp kanten er det få andre bedre alternativ. Å støte med dagens sykler er en utfordring, siden geometrien ikke er tilpasset dette. Det er likevel fullt mulig om du har presisjon, timing og holder hodet kaldt.
Du må kunne:
Fremgangsmåte:
- Nærme deg kanten i et tempo i grenseland mellom komfortabelt og ukomfortabelt. Regelen her er at jo mer fart du har inn i kanten, desto høyere kan du komme. Kroppen skal være i angrepsposisjon, med lavt tyngdepunkt og hodet nesten over styret. ha rumpa litt ut bak, slik at du har lang arbeidsveg i satsen.
- Når du nærmer deg kanten løfter du forhjulet slik som i en pedal-up. Det viktige her er at du løfter en god del senere enn med pedal-up, dette fordi du skal støte forhjulet hardt i kanten når du hopper. Forhjulet bør plasseres semilavt på kanten. Det vil si ikke helt på toppen av kanten, men noe under. Dette varierer med høyden på kanten.
- Før forhjulet treffer kanten starter du å hoppe oppover, presser styret ned mot hofta, strekker ut beina og skyter hofta fram. Fullfør satsen samtidig som forhjulet treffer kanten. Dette gjør at noe av den farten du har hatt inn mot kanten endrer retning og fører deg oppover.
- I svevet trekker du sykkelen opp og frem, ved å strekke ut armene og trekke knærne opp mot magen.
- I landingen prøver du å beholde fremdriften ved å skyve hofta fremover og få vekte over styret.
Nyttige tips:
- Øv på skrå kanter, dette er mye lettere enn vinkelrette kanter.
- Plasèr forhjulet lavere enn du tror på kanten.
- Bakhjulet skal ikke treffe inni kanten.
- Det er en sammenheng mellom høyden på støtet og tilløpsfarten; jo høyere fart du har, desto lavere kan du støte. Støter du lavt med liten fart, vil støtet bremse mer enn å hjelpe.
Hvis dette skjer:
- Bakhjulet treffer i kanten: Plasser forhjulet lavere og/eller sats tidligere.
- Sykkelen ligger horisontalt mens du flyr oppover: Du har støtet for lavt, satset for tidlig og/eller har for stor fart inn.
- Du faller tilbake når du lander på kanten: Prøv med mer fart, og fokuser på å få forhjulet ned når du lander på toppen.
Videoeksempel:
Vincent Hermance i sakte video.
« Forrige | Neste »